Därför bör hotell och konferens överväga komradio

I förhållande till andra länder är vi i Sverige väldigt sparsamma i användningen av komradio professionellt. Bland annat i USA och Storbritannien syns komradio i handen på alla från byggnadsarbetaren till hotellreceptionisten och bartendern.

Eftersom radiokommunikation trots sin långa historia fortfarande har unika fördelar gentemot annan trådlös kommunikation så är det kanske inte så konstigt. Framförallt nya digitala komradioteknologier erbjuder många funktioner som kan underlätta för flertalet yrkesgrupper, varav några beskrivs i följande text.

1. Effektivitet

Receptionisten Rickard är i färd med att välkomna hotellgästen Helene. Eftersom Helene anlänt för tidigt inser han dock snart att det inte finns något rum tillgängligt. Han ursäktar sig och ber Helene slå sig ned och invänta sitt rum över en kopp kaffe. Efter att ha hittat ett passande rum i bokningssystemet tar han upp sin radio och påbörjar ett så kallat gruppsamtal på städerskornas kanal.

  • Receptionen här, kan någon städa rum 510 för väntande gäst? frågar Rickard.
  • Jag håller på att avsluta 503 och tar 510 efter det, ok? Svarar städerskan Stephanie.
  • Bra, rapportera när du är klar med rummet. Klart slut.

+ Omedelbar uppkoppling & flerpartssamtal
Rickard får omedelbart gehör på sin fråga eftersom den ställs till alla städerskor samtidigt.

2. Funktion

När Stephanie färdigställt 503 tar hon upp sin digitala komradio och trycker in #503# på knappsatsen och sedan sänd. Det uppdaterar automatiskt hotellets bokningssystem som nu visar rummet som städat tillsammans med Susannes namn och tidpunkt.

Stephanie fortsätter sedan snabbt till rum 510. När hon städat klart upprepar hon proceduren men skickar nu också koden #510# till receptionens radio.

På så vis blir receptionen ytterligare uppmärksammad på att rummet är redo och kan påbörja incheckning av Helene som precis avslutat sitt kaffe.

+ Textmeddelanden & integrering med IT-system
Tack vare integreringen med bokningssystemet kan det uppdateras kontinuerligt. Dessutom kan ärenden skickas direkt till radion om t.ex. påfyllnad av minibar eller room-service-beställningar.

3. Säkerhet

En sen kväll har bartendern Beatrice fullt upp med att hantera en överförfriskad kund som hon nekat köp. Efter att gästen blivit allt mer hotfull trycker Beatrice slutligen på larmknappen på radion vid sin sida. Inom kort kommer två vakter till undsättning och gästen eskorteras ut från lokalen.

+ Dedikerade larmknappar & anpassningsbar larmhantering
Genom larmfunktionen kan Beatrice tillkalla hjälp diskret och smidigt. Larmförfarandet kan anpassas helt efter behov.

4. Pålitlighet

Efter att vakterna bett gästen att runda av kvällens besök blir denne successivt allt mer fysisk och tvingar de båda vakterna att koppla grepp. Väl vid entrén försöker personen aktivt att slita sig loss och vakten Viktors radio träffas av gästens flaxande hand. Radion flyger i en båge mot golvet och studsar iväg längs marmorn tills den slutligen stannar ett par meter bort.

När gästen väl har lugnats och läget är under kontroll går Viktor bort för att hämta radion. Han plockar upp den och slår numret till polisen direkt i radion. Samtalet kopplas snabbt upp han kan börja beskriva sitt ärende.

+ Anpassade enheter för olika arbetsmiljöer & telefonväxelintegrering
Eftersom Viktor i sin roll som vakt har en extra robust enhet behöver han inte oroa sig för att den inte skall funka efter varje liten stöt. Samtidigt låter telefonväxelintegreringen honom både ringa och ta emot samtal utifrån via sin komradio.