Fördelarna med att leasa er kommunikationslösning
För många produkter är leasing snarare regel än undantag men för kommunikationssystem har det historiskt främst handlat om köp. På senare år har dock operationell leasing eller ”långtidshyra” blivit allt vanligare och det har sina fördelar för er.
Ökad trygghet
När ni hyr en komplett kommunikationslösning så betalar ni snarare för tjänsten ”kommunikation” istället för en massa prylar. Det medför att leverantören garanterar funktionen under hela avtalstiden. Med andra ord går garantin inte ut efter ett antal år utan ni är lika bra skyddade efter fyra år som dag sju.
Med dagens moderna utrustning så kan leverantören oftast också fjärrövervaka systemen och få varningar om eventuella problem som i många fall kan åtgärdas innan de påverkar verksamheten. En faktor som ökar den tekniska pålitligheten och därav tryggheten.
Exakt hur trygga ni kan känna er varierar så klart mellan leverantörer men åtminstone alla garanti-, service- och supportåtagande bör ingå i prenumerationsavgiften så länge avtalet löper.
Bättre kontroll
Temat trygghet gäller även kostnaderna. Då det rör sig om en fastställd avgift där ”allt” ingår så vet ni redan innan vad systemet kommer att kosta över tid.
En annan ekonomiskt aspekt med långtidshyra (operationell leasing) är att det inte kräver någon kapitalinsats eftersom det är en rent operativ kostnad. Det innebär alltså att implementeringen varken belastar er balansräkning med inventarier eller er resultaträkning med avskrivningar.
Mer flexibilitet
Att addera fler enheter, fler funktioner eller på annat sätt förändra omfattningen eller kapaciteten av systemet är också smidigare när man hyr en tjänst istället för att ha köpt ett system. Efter förändringen är införd så utökas den löpande avgiften helt enkelt för att spegla uppgraderingen.
Avgiften kan även den anpassas. Den kan betalas per användare, per organisation eller kanske per kostnadsställe. Det samma gäller även över tid, det vill säga månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.
En utökning kan också behövas tillfälligt, där man exempelvis under en kortare period behöver utöka antalet enheter för att täcka behovet, exempelvis när större industrier har planerade driftsstopp och mängder med entreprenörer skall arbeta temporärt på området. Då är det extra bekvämt att hyra.
Fortfarande samma system
Det är fortfarande samma utrustning som omfattas, vare sig de installeras och används hos er eller hos leverantören, så för användarna är det samma sak. Det är trots allt bara förhållandet mellan äganderätt och nyttjanderätt som är skillnaden. Vad som är bäst för just er vet bara ni.