Verksamhetsstyrning
Verksamhetsstyrning är vårt samlingsnamn på vårt systematiska arbete med Kvalitet, Miljö, Informationssäkerhet, Arbetsmiljö och Socialt Ansvar.
Vi har valt att samla frågorna under samma paraply för att öka effekten av vår insats. Upplägget motiverar oss att belysa frågor ur olika perspektiv parallellt vilket bidrar till mer nyanserade åtgärder. Exempelvis justeringar av processer och rutiner som kan hantera fler angelägenheter samtidigt. Samtidigt främjar strukturen också nyttjandet av delad dokumentation som flödesscheman, leverantörsbedömningar, matriser och avvikelserapporter vilket bidrar till ökad effektivitet och minskat antal felkällor.
Flera av delområdena hanteras och dokumenteras enligt applicerbar ISO-standard.
Kvalitet
Vi har arbetat med systematiskt kvalitetsarbete sedan slutet av förra årtusendet. Arbetet dokumenteras idag enligt ISO9001:2015 men har följt standarden sedan 2001. Vårt ställningstagande är att samtliga processer direkt eller indirekt skall skapa värde åt kunden så vårt kvalitetsarbete måste följaktligen omfatta hela organisationen.
Kvalitetspolicy
Vårt anseende är centralt för vår framgång och kundernas upplevda kvalitet utgör bedömningen av vår prestation. Förmågan att uppfylla deras förväntningar är alltså avgörande för vår framtid och vi måste därför ständigt utveckla värdet åt våra kunder.
Det gör vi genom att;
- Förutse och förbereda för morgondagens förväntningar genom att följa och bedöma utvecklingen på marknaden.
- Förstå och hantera dagens förväntningar genom att lyssna och lära av våra kunder.
- Upptäcka och undvika gårdagens misstag genom att övervaka och utvärdera vårt arbete.
- För att lyckas skall alla medarbetare inneha den medvetenhet, kunskap och motivation som krävs för att ta ansvar för sin egen insats och för att hjälpa varandra att lyckas.
Miljö
Vårt miljöledningssystem följer idag ISO14001:2015 och har följt standarden sedan 2006. Vi har som organisation generellt en liten miljöpåverkan, då vår verksamhet bygger på förädling snarare än tillverkning och den produktion vi har omfattar i huvudsak tjänster och mjukvaror. I stort sett all hårdvara vi arbetar med är reglerad i såväl nationell som internationell miljölagstiftning redan hos tillverkaren.
Miljöpolicy
Vår direkta miljöpåverkan är relativt liten och vårt inflytande på vår indirekta miljöpåverkan begränsad. Vi skall därför ta extra ansvar för det vi har kontroll över och arbeta successivt mot att minimera vårt avtryck.
Det gör vi genom att;
- Förbereda för morgondagens praxis genom att följa utvecklingen i samhället.
- Efterleva dagens krav genom att granska lagstiftning, riktlinjer och avtal.
- Arbeta nyttobetonat och kunskapsbaserat ur ett livscykelperspektiv för att inte stimulera obevisade miljötrender och storslagna symbolinitiativ.
- För att lyckas krävs att alla medarbetare innehar den förståelse, kunskap och hängivelse som krävs för att ta ansvar för organisationens och individens påverkan både på och utanför jobbet.
Informationssäkerhet
Vårt informationssäkerhetsarbete dokumenteras enligt ISO27001:2017.
Vårt informationssäkerhetsarbete kretsar kring fyra ledord eller ”perspektiv” på information. Sekretess, Tillgänglighet, Tillförlitlighet och Spårbarhet. Ledningens representant ser kontinuerligt över behovet av processer och rutiner utefter företagets ledord. Analysen görs i samråd med eventuella processägare och baseras på identifierade behov utefter gällande informationssäkerhetsmål, policies och avvikelserapporter.
Informationssäkerhetspolicy
Vi skall ur varje perspektiv kontinuerligt utvärdera och utveckla arbete, rutiner och målsättningar för att garantera efterlevnad av gällande lagar, standarder, best-practices och särskilda krav från intressenter, avseende både metodik och teknik. Det innefattar också att tillse att berörda medarbetare besitter den kunskapsnivå som krävs för att efterleva policyn.
Arbetsmiljö
Vårt arbetsmiljöarbete regleras i vår arbetsmiljöhandbok, som är framtagen av skyddsombud i samråd med företagsledning med grund i gällande lagstiftning på den plats arbetet utförs. Den består av policys, målsättningar, riskanalyser och handlingsplaner med syftet att tillse att våra medarbetare inte drabbas av fysisk eller psykisk ohälsa eller skada på grund av arbetet. Arbetet skall även bidra till att medarbetarna trivs och utvecklas både yrkesmässigt och som individer. Under 2022 uppgraderades och anpassades ledningssystemet för arbetsmiljö till senaste utgåvan av ISO45001.
Arbetsmiljöpolicy
Chefer och arbetsledare skall ha rätt kunskap, kompetens, resurser och befogenhet att kunna verka för en bra och säker arbetsmiljö.
- Medarbetare skall erhålla den introduktion och utbildning de behöver för att kunna arbeta säkert.
- Vi skall regelbundet undersöka och bedöma såväl vår fysiska som vår organisatoriska och sociala arbetsmiljö för att vidta åtgärder som behövs för att skapa en säker, trygg och trivsam arbetsplats.
- Alla tillbud och olyckor skall rapporteras och utredas så att vi kan vidta åtgärder.
Socialt Ansvar
Vårt sociala ansvar styrs i vår Code of conduct. Den är baserad på våra grundvärderingar och styr oss i vårt arbete och i våra kontakter med omvärlden.
Vi skall vara en föregångare och en förespråkare av socialt ansvarstagande, för att bidra till en trevligare arbetsplats, schysstare marknad, rättvisare samhälle och bättre värld.
Det skall vi göra genom att leva enligt våra värderingar, agera enligt vår kod och verka för att våra affärspartners följer motsvarande policys, lagar, konventioner och etiska riktlinjer.