Call-out
Funktion för utalarmering, uppdragsgivning och ärendehantering som är definierad och specificerad i TETRA-standarden.
Ett call-out är, rent tekniskt, en särskild definierad variant av SDS (textmeddelanden) i TETRA som tillför ytterligare funktionalitet för ändamålet uppdragsgivning.
Call-out hos mottagaren
Ett inkommande call-out sätter automatiskt terminalen i "larmläge" som med en kombination av ljus- och ljudvarningar tydligt indikerar till användaren att ett uppdrag mottagits. På displayen visas samtidigt en pop-up med en beskrivning av det aktuella ärendet.
Användaren kan i detta "larmläge" endast välja mellan att Acceptera eller Neka uppdraget.
Acceptera uppdrag
Om användaren accepterar uppdraget skickas en bekräftelse tillbaka till avsändaren och terminalen tystnar men uppdragsbeskrivningen kvarstår på displayen. Om call-out inkluderar en insatstalgrupp byter terminalen automatiskt till den talgruppen.
Neka uppdrag
Om användaren nekar uppdraget skickas istället ett Nekande-status tillbaka till avsändaren och terminalen återgår till utgångsläget.
Call-out hos avsändaren
Call-out kan skickas både till enskilda individer (ISSI) eller på talgrupper (GSSI) men kan uteslutande skickas från en applikation som exempelvis en Dispatch-plattform eller en Automatiseringslösning.
Call-out ger avsändaren möjlighet att skicka uppdrag till lämpliga personer och se vilka som tagit sig an ärendet för att sedan följa status under pågående insats.
Eftersom uppdragen också kan nekas så får avsändaren snabbt kontroll på om ärendet behöver omdirigeras eller eskaleras - vilket kan ske såväl manuellt som automatiskt.
Specialfunktioner
Severities
Call-out har stöd för 7 olika "larmprofiler" som kallas för severities.
Dessa kan konfigureras för att generera olika ringsignaler och ljusbeteenden hos mottagande terminal beroende på profil.
Uppdragsbeskrivningarna kan också vara fördefinierade eller upprättas manuellt av operatören beroende på severity. En ringsignal kan också vara ett förinspelat meddelande för att matcha ett fördefinierat ärende.
White-list
För säkerställa att inkomna ärenden endast kommer från behöriga avsändare kan dessa registreras på en så kallad White-List.
Om White-list är aktiverat i terminalen kontrollerar mottagande terminal själv om avsändarens ID-nummer (ISSI) finns med på listan över behöriga avsändare. Saknas det aktuella ISSI så blockeras inkommande Call-out automatiskt och användaren märker ingenting.