Fortum utvecklar sin ledningsförmåga med Celab Orchestra.

Pressmeddelande , publicerad 2017-07-03

Med uppgraderade driftcentraler kommer Fortum mer effektivt att kunna kommunicera med underleverantörer och medarbetare ute på fältet.

Fortum är ett av Nordens ledande energibolag med drygt 1,3 miljoner kunder. Med visionen ”For a cleaner world” förser de sina kunder med energilösningar med syftet att förbättra livet idag och i framtiden. Redan idag är över 60% av elproduktionen fri från CO2 och kommer till stor del från något av de 130 vattenkraftverken i Sverige (fortum.se). För att effektivt kunna styra de många serviceteknikerna runt om i Norden från sina driftcentraler har Fortum nu valt att anskaffa en ny plattform från Celab Communications AB.

Det nya operatörssystemet är baserat på Celabs beprövade plattform Orchestra, som redan används av bland annat Fortums tidigare elnätsbolag Ellevio. Huvudfunktionen med Orchestra är att integrera olika kommunikationsvägar i ett och samma användargränssnitt, som skräddarsys för Fortums arbetssätt och rutiner. I det specifika fallet handlar det om att integrera telefoni med samtal via landstäckande kommunikationsradionät, såsom RAKEL i Sverige och VIRVE i Finland. Detta för att enkelt och snabbt kunna kommunicera med såväl kunder, personal och underleverantörer runt om i norden.

Systemet som driftsattes i början av sommaren består av två speglade centraler placerade på olika platser (Sverige och Finland). De båda centralerna omfattar åtta operatörsplatser och delar normalt på ledningsansvaret men speglingen garanterar att driftcentralen kan vara operativ 24/7/365 genom att respektive central kan hantera all ledning och kommunikation, om behovet skulle uppstå.

Dela