The Four:C Family
En samling applikationer och tjänster för att effektivisera kommunikationen och ledningsförmågan hos organisationer där det är kritiskt för verksamheten och/eller medarbetarnas säkerhet.
Den nybildade nämnden är resultatet av ett mångårigt samarbete mellan räddningstjänsterna i Skara-Götene och Falköping-Tidaholm. Deras strävan att skapa synergieffekter mellan verksamheterna har redan tidigare mynnat ut i den gemensamma Sambandscentralen i Falköping (KSC).
Samhällsskydd Mellersta Skaraborg bildades så sent som vid årsskiftet och utgörs av kommunerna Götene, Skara, Falköping och Tidaholm. Det innebär att deras operativa område sträcker sig som ett gigantiskt L mellan våra två stora sjöar, Vänern och Vättern. Inom det geografiska området ansvarar förbundet för just samhällsskyddet för de över åttiotusen personer som lever och verkar där.
Med benämningen Samhällsskydd hoppas man kunna utöka samarbetet över fler kommunala funktioner.
Under flera år upplevde dåvarande Räddningstjänsten Falköping-Tidaholm att förmågan att leda räddningsinsatser successivt begränsats. Man hade uppmärksammat tillfällen då fel enheter larmades ut, insatser då för få resurser tillkallades och situationer då utryckningen genomfördes i onödan. Den mest centrala orsaken identifierades vara ett reducerat ledningsstöd från den nationella larmcentralen, det saknades situationsanpassad resursstyrning och tillräcklig dynamik i larmförfarandet.
För att vända på den negativa utvecklingen och istället bli pionjärer inom inre ledningsförmåga så påbörjades ett långsiktigt arbete med räddningschef Stefan Swenson som tydlig drivkraft.
”Vår kommun skall inte stänga klockan 16:30, vi skall vara behjälpliga våra invånare dygnet runt.”
Stefan Swenson, räddningschef Samhällsskydd Mellersta Skaraborg.
Ett tydligt resultat av det arbetet är kommunernas samordningscentral (KSC) som växt fram i Falköping. Centralen utgörs av två speglade ledningsplatser med gemensamma storbildskärmar på väggen framför. Hjärtat av systemet utgörs främst av två lösningar, larmhanteringssystemet från Contal Security och Celab Communications ledningsplattform Four:C Dispatch.
Larmhanteringssystemet hanterar alla inkommande ärenden, oavsett om de kommer från SOS Alarm, automatiska brandlarm eller tekniska övervakningssystem. I systemet kan användarna själva skapa genvägar för hur och till vilka mottagare dessa ärenden skall distribueras, förfaranden som kan larma ut brandstationer, deltidsbrandmän och andra kommunala resurser. Beroende på ärendets natur kan det dessutom vidarebefordras till Four:C Dispatch.
I Four:C Dispatch kan operatören manuellt tilldela ärendet till fler resurser beroende på hur situationen utvecklar sig. Operatören kan också lägga till, förändra och uppdatera ärendeinformation till resurserna på fältet. Eftersom de har realtidspositionering av resurserna kan de delegera ärendet till både den lämpligaste eller den mest närliggande. Den kartcentrerade vyn ger också möjlighet för operatören att samla information om skadeplatsen innan styrkorna når dit, exempelvis om närmaste brandpostplacering, information om specifika objekt eller tomtgränser. Operatören kan också själv enkelt lägga till information på kartan, som exempelvis vägarbeten och andra tillfälliga aktiviter av betydelse.
Vid larm från SOS bifogas en särskild talgrupp (RAKEL) för insatsen som enkelt kan väljas för kommunikation med såväl egna enheter som polis och ambulans. Eftersom systemet är utrustat med flera kommunikationsvägar så brukar KSC också ha sin egen ledningstalgrupp aktiv för intern kommunikation. Operatören kan dessutom göra individanrop till resurser direkt i kartvyn, för att bistå med ny information. Givetvis kan användarna på fältet också själva skicka anropsbegäran till sambandscentralen.
Under insatsen förs även tidstämplad logg, som delvis sker automatiskt men även ger möjlighet att lägga till anteckningar över exempelvis beslut.
”Vid en trafikolycka för några veckor sedan så såg vi att grannkommunernas räddningstjänster var betydligt närmare skadeplatsen och kunde på så vis dirigera dem till platsen och påbörja insats snabbare. Även det något som hade varit helt orealistiskt utan KSC”
”KSC utgör egentligen bara starten på vår resa. Vi lär oss varje dag och utvecklar kontinuerligt våra arbetssätt inom ramen för vad tekniken tillåter men, vi lyfter också in mer och ny teknik för att stötta och förbättra verksamheten.” berättar räddningschef Stefan Swenson.
När SOS Alarm tar emot ett larmsamtal inom kommunalförbundets område skickas ett så kallat förlarm, som förbereder styrkorna för utryckning. Samtidigt kan KSC lyssna av samtalet, vilket ger operatören en direkt insikt i ärendet. Information som ger operatören möjlighet att manuellt situationsanpassa utalarmeringen eller helt avbryta utryckningen i samråd med operatören på SOS Alarm.
”Jag lyssnade precis på ett ärende där en person blivit påkörd, turligt nog hade individen endast lite ont i foten och ingen fortsatt trafikfara förelåg. Med den informationen kunde vi låta ambulansen hantera ärendet på egen hand och vi kunde hindra räddningstjänsten från att åka i onödan. Det hade inte varit möjligt utan
våra nya system” säger Perry Malmberg, som varit med och utvecklat KSC hos räddningstjänsten.
I Four:C Dispatch följer KSC även andra kommunala verksamheter som hemtjänst och teknisk förvaltning, utöver grannkommunernas räddningstjänster. Just helhetsgreppet på kommunal nivå är något organisationen hoppas kunna arbeta vidare, att kommunen skall vara behjälplig befolkningen dygnet runt, oavsett vad de behöver hjälp med. Redan idag kan såväl medarbetare som medborgare ringa till KSC dygnet runt för att få svar eller hjälp med egentligen vad som helst som rör den kommunala verksamheten.
”Vid en trafikolycka för några veckor sedan så såg vi att grannkommunernas räddningstjänster var betydligt närmare skadeplatsen och kunde på så vis dirigera dem till platsen och påbörja insats snabbare. Även det något som hade varit helt orealistiskt utan KSC” avslutar Perry.
En one-size-fits-all Rakelmobil. Nästan i alla fall.
Mobilt ärendehanteringsystem med integrerad navigation.
Kompakt och vattentät komradio med stöd för digital och analog kommunikation.
Pålitlig och okomplicerad Rakelterminal med komplett knappsats och display.
Hörselpropp med inbyggd hörlur och öronmikrofon.