Strängnäs Kommun

Kommunen införde Rakel-kommunikation för användare inom räddningstjänst, skola, socialtjänst och driftenheter.

Strängnäs kommun ligger mitt i hjärtat av expansiva Mälardalen i Södermanlands län. Kommunens 32 000 invånare är bosatta i historiskt viktiga orter som Mariefred och Åkers Stryckebruk. Området har varit en viktig handels- och mötesplats ända sedan vikingatiden.

Idag är kommunen en av landets mest dynamiska och snabbast växande regioner och säte för företag av många olika storlekar, verksamma inom branscher som bioteknik, medicin, logistik, utbildning, tillverkning och turism. Själva beskriver de sig som en ”framtidsorienterad region” och är stolta över att erbjuda de snabbaste och mest effektiva kommunikationerna, så väl som en välutvecklad infrastruktur som låter människor förflytta sig snabbt från A till B via motorväg, landsväg eller järnväg. Nu betjänas de dessutom av en snabb, effektiv och säker radiokommunikation.

Utmaningen

I spåren av tsunamin 2004 väcktes en debatt i landet rörande vår krishanteringsförmåga. Myndigheternas långsamma reaktion och otillräckliga agerande ledde till en omfattande granskning som resulterade i bildandet av en ny myndighet, MSB – Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap. MSB inrättades 2009 för att stärka samhällets beredskap och krishantering och är idag ansvariga för RAKEL – vårt nationella TETRA-baserade radiokommunikationssystem anpassat för civila skyddsorganisationer.

Ny lagstiftning introducerades också rörande krishanteringsförmågan hos offentliga organisationer. Ulf Tengbrand, tidigare chef på regementet i Strängnäs ombads utvärdera kommunerna i Södermanlands län och fann då brister, särskilt vid större händelser då mobil- och landlinor slutat fungera.

Detta föranledde en handlingsplan i Strängnäs kommun, omfattade fyra huvudpunkter:

  • Sammansättning av en krishanteringsstab
  • Införandet av en tjänsteman i beredskap (TIB)
  • Utformning av en upplysningscentral
  • Anskaffning av ett pålitligt kommunikationssystem

Den aktuella utmaningen låg alltså i implementera en driftsäker kommunikation som stöder en ny krishanteringsstrategi och som förbättrar samverkan och ökar säkerhets- och servicenivån.

Lösningen

Vid samma tid som Strängnäs kommun skulle påbörja implementeringen av sin nya krishanteringsstrategi, aviserade regeringen att RAKEL skulle öppnas för en bredare användargrupp. Det skulle nu förutom blåljusmyndigheter även innefatta alla organisationer med samhällskritiska funktioner, så som energibolag. Med sin redundans och säkerhet så väl som möjlighet till dedikerade talgrupper visade sig RAKEL vara den ideala lösningen för Strängnäs krishanteringsstrategi, men även för att fylla operativa behov.

Eftersom de flesta användarna var ovana med push-totalk kommunikation och radioterminaler, var Strängnäs huvudkrav på utrustningen användarvänlighet. De fann dock snabbt att terminalerna var ganska lika på pappret och lade därför stor vikt på leverantörens förmåga att leverera tjänster, support och service. Detta resulterade i att valet föll på Motorola Solutions och deras partner Celab Communications AB, som var tydliga vinnare i detta avseende.

Införandet inleddes under 2010 och fas 1 planeras vara genomförd till sommarn 2011. Så kallade ”superanvändare” har redan utbildats på varje avdelningen och är nu ansvariga för att coacha sina kollegor och fungera som stöd för sina respektive enheter.

Resultatet

Direkt röst- och datakommunikation ger mer effektiva tjänster och snabbare respons och tillhandahåller innovativa applikationer med möjlighet till avancerade funktioner. Motorola Solutions och Celab levererade en plattform som låter Strängnäs att koordinera all verksamhet via talgrupper inom varje avdelning. Brandstationen utrustades även med en mindre ”ledningscentral” för att underlätta styrning och kontroll. Redan efter ett par månader vittnar användarna i Strängnäs om stora fördelar med den nya, mer direkta kommunikationen som RAKEL tillhandahåller och kommer redan med idéer hur man kan utnyttja terminalerna ytterligare.

”Allt eftersom användarna blir vana med sina terminaler och lär sig funktionerna, börjar de inse möjligheter och lösningar på både kommunikativa och organisatoriska problem” säger Arne Rutgersson, Säkerhetschef i Strängnäs. ”Man behöver vara lyhörd och föra sådana erfarenhetsanteckningar för framtida uppdateringar och förbättringar. Användarna bidrar genom detta redan till utvecklingen av processen.”

Till exempel, socialtjänsten kan nu avsätta rätt person för uppdraget mycket snabbare än tidigare, vilket innebär att patienter får hjälp snabbare och verksamheten flyter smidigare. På ett liknande sätt upplever gata/park att de nu kan koordinera sina resurser lättare samtidigt som medarbetarna känner sig tryggare tack vare den dedikerade larmknappen. Räddningstjänsten, som är vana radioanvändare, är istället imponerade av Täckningen jämfört med deras tidigare analoga system.

Med även energi, VA och fastighetsverksamheten på väg in i systemet så kommer Strängnäs snart att vara bättre förberedda för översvämningar, elavbrott, olyckor eller bränder än någonsin och de vet att deras kommunikation kommer fungera även i händelse av kris.

Som en framtidsorienterad region, är Strängnäs stolta över att erbjuda de snabbaste och effektivaste kommunikationerna, och detta visar sig i deras banbrytande användning av RAKEL för att möta varierande behov, från daglig verksamhet på olika avdelningar till utryckningar och krishantering.

En klar fördel med RAKEL är möjligheten att i en krissituation eller på en olycksplats samverka med andra organisationer, med möjligheter för nya avancerade funktioner och applikationer som t.ex. Automatisk Fordonspositionering (AVL) och Geografiska Informationssystem (GIS).