Talgrupp

En talgrupp består av ett antal användare som har ett ömsesidigt kommunikationsbehov.

I ett analogt system benämns varje kommunikationsväg för Kanal för att den direkt korrelerar med en specifik fysisk radiofrekvens. I ett digitalt system så existerar inte denna direkta korrelation och Kanal har istället ersatts med begreppet Talgrupp. En talgrupp består av ett antal användare som har ett ömsesidigt kommunikationsbehov - oberoende av frekvens.

Talgrupper finns i flera olika varianter beroende på teknologi, system och aktuell tillämpning men nedan finns några exempel på hur dessa kan se ut och fungera.

Oftast kan individernas rättigheter sättas för varje talgrupp separat. Det innebär att individer kan lyssna på men inte sända på vissa talgrupper medan de kan göra båda på andra talgrupper - i enlighet med kommunikationsplan.

Talgrupper kan också ha olika prioritet för att säkerställa att viktig information når fram till samtliga.

Illustration över olika typer av talgrupper i digitala komradiosystem som t.ex. RAKEL/TETRA.

Standardtalgrupp
Statiska talgrupper som är förprogrammerade i terminalerna som består ett antal användare som ofta behöver kommunicera med varandra. Dessa bör täcka behovet för återkommande kommunikation inom arbetslag, avdelningar och organisationer.

Samverkanstalgrupp
Statiska talgrupper som också är förprogrammerade men där deltagarna endast behöver kommunicera under särskilda omständigheter. Det kan gälla exempelvis samtal mellan arbetslag, mellan avdelningar eller mellan organisationer.

Kombinerade talgrupper
Sammanslaging av två eller flera talgrupper så att dessa fungerar som en enda (stor) talgrupp. Gruppkombinationer skapas tillfälligt av operatör från en kompatibel ledningsplattform.

Dynamiska talgrupper (DGNA)
Talgrupper som inte finns inlagda i terminaler utan som sätts upp "Ad hoc" av en operatör för mer oförusedda situationer. Sådana kan talgrupper skapas tillfälligt och användare adderas manuellt från kompatibel ledningsplattform.

Broadcast / All-call
Talgrupp(er) som är inlagd i terminaler men som är osynlig och ej valbar av användare. Denna används för att nå ut till en större andel eller samtliga användare samtidigt. Särskild rättighet krävs också i nätet för att göra sådana anrop.

Vissa talgrupper kan också fyllas med användare genom att de loggar in på dem från sina terminaler.