Bergslagens Räddningstjänst

Så lyckades larmcentralen i Bergslagen på bara några veckor effektivisera sina utryckningar och göra brandmännens vardag lite säkrare.

Bergslagens Räddningstjänst tar 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året emot olika typer av larm från regionens sex medlemskommuner. Dessutom ansvarar man för utalarmeringen på regionens 8 brandstationer.

Larmcentralen och dess operatörer, tekniker, driftansvariga och larmchef är en gemensam resurs för kommunerna och en livsavgörande kommunikativ funktion för regionens invånare, när olyckan är framme.

Utmaningen

Som larmsamordnare av så många kommuner och så stort område hade man svårt att se vilka brandbilar som ryckt ut och exakt var varje brandman befann sig under släckningsarbetet. Brandmännen kommunicerade genom att ropa till den mobila sambandscentralen som bara kunde anta deras positioner på sina papperskartor.

Det var som att famla i mörker efter våra styrkor. SOS var våra ögon och hjälpte oss att lokalisera dom. Vi kunde inte se vilka bilar som rullat ut och fick mer eller mindre gissa om dom kommit fram till olycksplatsen. Vi fick helt enkelt invänta det muntliga radioanropet att första bilen var framme, säger Larmchef Patrick Lundwall.

Lösningen

Man behövde gå från ett analogt, gammaldags och osäkert arbetssätt till ett modernt, snabbt och säkert system. Valet föll på Four:C Dispatch, som med sina innovativa funktioner och många fördelar kombinerat med enkelhet uppfyllde alla de krav man ställt. Just användarvänlighet är avgörande för verksamheter som Bergslagens Räddningstjänst, där man även i pressade och kanske livshotande situationer direkt skall veta vad man skall göra.

Med det nya ledningssystemet säkerställer man nu att informationen går hela vägen fram och att kommunikationen är hundraprocentig vid larm.

Med tanke på förtroendet som Bergslagen gett oss är det framförallt glädjande att lösningen har den effekt på verksamheten som vi utlovat. Samtidigt är det kul att se våra nya funktioner, som till exempel fjärrstyrningen, prestera enligt förväntan i skarpa situationer.
Lars-Gunnar Gydemo, Celab Communications AB.

Resultatet

Även om det bara gått några veckor sedan Bergslagens Räddningstjänst började använda systemet har det redan gjort stor skillnad.

Nu ser vi enkelt talgrupperna och kan synka kommunikationen med våra stationer. Vi kan se exakt var alla våra brandbilar och brandmän är genom ett enkelt tryck på knappen Position. Det gagnar inte bara den och dom som behöver vår hjälp snabbt. Det är också en livförsäkring för våra brandmän. Att systemet dessutom är integrerat med Google Maps gör att vi effektiviserat våra utryckningar och insatser betydligt vid trafikolyckor. Nu har vi ett eget system – egna ögon att se med, avslutar Patrick Lundwall på Bergslagens Räddningstjänst.