Därför bör fler branscher överväga komradio - del 1 - Detaljhandeln

Blog Publicerad 2015-04-07

I många länder syns yrkesfolk som använder komradio i princip överallt, från butiksbiträdet i klädbutiken och kassörskan i mataffären till receptionisten på hotellet. I Sverige är vi dock restriktiva i utnyttjandet av radio. Varför? Trots sin långa historia så har komradio fortfarande flertalet unika fördelar gentemot konkurrerande ny teknik. Fördelar som kan gynna många yrkesgrupper.

EXEMPEL 1 - EFFEKTIVITET

På en större dagligvaruhandel försöker kassörskan Cecilia skanna en vara som inte finns i kassaregistret och som saknar prislapp. Eftersom hon tror sig veta att varan hör hemma bland julpyntet, anropar hon Karl, som jobbar på avdelningen. Hon trycker på sändarknappen på sin komradio och inleder ett så kallat gruppsamtal...

  • ”Karl, kan du kolla pris på ett fyrpack röd-guldiga julgranskulor?” anropar Cecilia.
  • ”Karl är upptagen men jag kan kolla priset åt dig” svarar då Mohammed som hör samtalet.
  • ”Om det är dem med gröna tomtar på så kostar de 129 kr.” fullföljer Mohammed strax därefter.
  • ”Japp, det är dem, tack så mycket” avslutar Cecilia.

+ Omedelbar uppkoppling & flerpartssamtal
Cecilia får snabbare svar på sin fråga tack vare kombinationen av den direkta uppkopplingen och gruppsamtalsfunktionen, en funktion som låter alla på samma kanal höra samtalet.

EXEMPEL 2 - FUNKTION

Butikschefen Lisa är nere på butiksgolvet och kollar läget då hon upptäcker att chipshyllan inte är i ordning. Hon gör därför ett så kallat individanrop till Christian som är ansvarig för avdelningen.

  • Christian! Kan du se till så att någon snyggar till vid chipsen? Anropar Lisa. 
  • Absolut, jag skickar dit någon omedelbart! Svarar Christian snabbt.

När samtalet avslutats inser Lisas att hon också måste ringa en leverantör. Hon slår in numret på sin knappsatsförsedda komradio och ringer upp. Eftersom det är ett externt samtal så kan Lisa genomföra samtalet precis som i motsvarande telefon.

+ Fler samtalstyper & telefonväxelintegrering
Tack vare telefonväxelintegreringen kan Lisa både ringa och ta emot samtal utifrån.

EXEMPEL 3 – SÄKERHET

Annika är i färd med att plocka upp varor när hon uppmärksammar en kund som uppträder hotfullt mot andra. Hon trycker diskret på larmknappen på radion vid sin sida.

Knapptryckningen sätter igång ett larmförfarande som uppmärksammar ett antal medarbetare på situationen samtidigt som väktarbolaget larmas. Samtidigt aktiveras så kallad diskret medlyssning som låter inblandade personer höra vad som pågår i närheten av Annika.

+ Dedikerade larmknappar & anpassningsbar larmhantering
Förutom denna typ av enklare larm kan t.ex. larm kombineras med positionering både inomhus och utomhus, för att alltid veta exakt var den utsatta personen befinner sig.

EXEMPEL 4 – PÅLITLIGHET

Tomas försöker lyfta ned några varor som fastnat uppe på en lagerhylla i frysen när hans radio ramlar i golvet. Utan någon närmare tanke plockar han upp radion och börjar anropa en kollega om hjälp med de låsta varorna.

+ Enheter anpassade för olika arbetsmiljöer
Det finns en mängd olika komradio som alla har en sak gemensamt, de är utvecklade för att användas i arbete. Det finns varianter med eller utan display, extra slagtåliga modeller och enheter som är vattentäta. Allt för att passa just er verksamhet.